IgÄr dÄ jag gick till affÀren passade jag pÄ att se nÀr frissan öppnar. Idag gjorde jag slag i saken och ringde frissan nÀstan pÄ minuten de öppnade. Trodde ju att det skulle vara kört med tider och blev paff dÄ jag blev erbjuden tid redan idag. De hade extra förstÀrkning av personal pÄ grund av stundande midsommarhelg berÀttade frissan dÄ jag var dÀr sÄ att de ska kunna ta emot sÄ mÄnga kunder de bara kunde.
 
Det brukar annars vara vĂ€ldigt svĂ„rt med tider just före den hĂ€r helgen. Men tack vare att de hade extra personal kunde jag Ă€ven fĂ„ en tid pĂ„ torsdag för att göra slingor. KĂ€nner mig riktigt nöjd med klippningen och grĂ€dden pĂ„ moset blir ju slingorna pĂ„ torsdag 😎 Och pĂ„ mĂ„ndag blir det ögonen â˜ș
 
 
 
NÀr jag gick hem frÄn frissan kÀnde jag för nÄgot frÄn grillen, inte hade jag lust att gÄ hem och laga mat i den hÀr vÀrmen. DÄ jag gick över parkeringen efter att jag hade fÄtt maten frÄn grillen kom en kille snabbt gÄendes emot mig. Han hade vÀrldens leende pÄ lÀpparna. Jaha, han vill sÀkert ha en cigg tÀnkte jag tyst för mig sjÀlv. NÀr han kom fram till mig rÀckte han fram ett papper och en penna till mig.
 
Protestlista tÀnkte jag meddetsamma men det var det inte, direkt. Han visade med fingret att jag skulle skriva pÄ. Jag frÄgade dÄ om vad det hela handlade om men han skakade pÄ huvudet och pekade pÄ sin mun och visade pÄ pappret han hade. Jaha sa jag, du kan inte prata och han nickade och jag försökte lÀsa mig till vad det hela handlade om. Det var en internationell, fanns en massa flaggor och bland annat WHOs symbol, insamling för sjuka som inte innefattades av landets sjukförsÀkring. Om jag nu hade förstÄtt det rÀtt, inte alltid sÄ lÀtt att veta. 
 
Jag suckade och tĂ€nkte att skriva pĂ„ kan vĂ€l aldrig skada och började med att skriva mitt namn och postnummer. Sedan kom jag till en ruta dĂ€r jag helt plötsligt ska skriva hur mycket jag ger. Ärligt talat sĂ„ sĂ„g jag faktiskt inte den rutan frĂ„n början. VaddĂ„ började jag sĂ€ga till mannen, jag har inga kontanter!! Och mannen visade med gester att jag kunde hĂ€mta pengar frĂ„n automaten. DĂ„ drog jag "Ă„t mig öronen" som man brukar sĂ€ga. Skulle jag gĂ„ tillbaka till centrum för att ta ut pengar frĂ„n automaten!
 
DÄ stÄr helt plötsligt en annan man pÄ sidan om och sÀger att det dÀr Àr bara bluff och bÄg. De försöker bara lura utav dig en massa pengar. Mannen som försökt att fÄ mig att tro att han inte kan prata kan helt plötsligt sÀga en hel massa ord, ord som inte direkt Àr lÀmpade att upprepa hÀr. Jag lÀmnade tillbaka pappret och pennan till mannen och gick dÀrifrÄn. Jag blir sÄ förbannad och besviken pÄ sÄnt hÀr dÄ de försöker lura en pÄ pengar. Undrar hur mÄnga de lyckats lura? 
 
Jag lyckades komma ifatt den dÀr andra mannen som sagt att allt bara var bluff och bÄg och frÄgade hur han kunde veta det. Han frÄgade om jag hade tittat pÄ pappret och tyckt att den sÄg Àkta ut. Det kunde jag inte riktigt svara pÄ eftersom jag inte alltid vet vad det Àr man ska titta efter. Men mannen fortsatte berÀtta om att han strax före det att han sÄg mig blivit hotad med stryk men Àven fÄtt hot om att han skulle passa sig vÀldigt noga av nÄgra av mÀnnen men Àven av den man som jag stod och pratade med. De höll alla pÄ med med samma typ av insamling i centrum och mannen hade bara ifrÄgasatt vad de höll pÄ att samla till och ifall det var lagligt. 
 
Mannen fortsatte sÀga att de utger sig för att vara bÄde stumma och döva. Uppfattade du dem sÄ? frÄgade mannen mig vilket jag var tvungen att hÄlla med om att sÄ hade det varit till en början. Men att mannen med pappret hade ju faktiskt ropat till den hÀr mannen dÄ han hade varnat mig. Och det skulle han vÀl inte kunna om han var stum eller!! Eller ens ha hört vad mannen som varnade mig sa om han var döv eller!!!
 
Nu ska hÀr sittas och njuta pÄ balkongen och kanske fÄ sig lite fÀrg pÄ kinderna.
 
Ha det!
 
Kram 💞

1 kommentarer

Gunsan

20 Jun 2017 11:00

Fy, man kan aldrig kÀnna sej sÀker :-(

Svar: Ja det förjĂ€vligt rent ut sagt. SĂ„g att det var nĂ„gon pĂ„ Fb som hade lagt ut bild pĂ„ mĂ€nnen. De hade varit och gjort samma sak pĂ„ flera stĂ€llen hĂ€ri Stockholm. 😡Kram 💞
Ann-Catrin

Kommentera

Publiceras ej