... att sluta röka. Är så less på mig själv och dumförklarar mig själv flera gåner per dag till att man fortsätter. Trots att jag vet om alla sjukdomar jag kan drabbas av eller rättare sagt som jag förr eller senare får om jag fortsätter att röka. För att inte sedan tala om ALLA fördelar som jag får om jag slutar röka.
 
Boken jag läste "Bli en icke rökare" av Allan Carr var jättebra, den fick mig verkligen att förstå att jag är en missbrukare. Men har jag slutat för det? Ja några månader men sedan ...
 
Gary hade sett ett program där de just hade tagit upp ämnet om varför det var så lätt för vissa men så oerhört svårt för andra. Det var några forskare som höll på med att forska kring den här frågan. Vad de hitintills hade kunnat se var att mycket berodde på när, alltså i vilken ålder man hade börjat röka. Ju yngre man hade varit vid debuten som rökare desto svårare var det tydligen att sluta. Det trodde att en del av förklaringen kunde hittas i frontalloben eftersom den inte är färdigutvecklad först förrän vid 18-årsåldern. Det gjorde att om man rökte före det utvecklades vissa funktioner inte fullt ut eller som de normalt annars kanske skulle ha gjort. 
 
Hmm .. så då har man någon typ av hjärnskada eller underutvecklad hjärna, men krasst sett så måste man väl ha det då man fortfarande röker och vet om allt man utsätter sin kropp för och för att inte tala om omgivningen!
 
För några månader sedan såg jag en annons om att det nu fanns hjälp att få, med laser! I början brydde jag mig inte så mycket. Humbug! som allt annat som finns har jag tänkt.  Men nu har jag återigen kommit till den punkten då jag insett att det här inte går längre. Nu måste jag göra något åt mitt problem. Jag kan inte längre gå här och blunda och låtsas som att det regnar. Nu är det slut med det.
 
Jag har beställt tid för behandling, kanske jag blir besviken, men då har jag åtminstonde testat och försökt att göra något.
 
Ja sedan om det misslyckas, då återstår väl bara det att man får amputera huvudet. För det spelar väl ingen roll eftersom man inte har en fullt utvecklad hjärna.
 
Ha det!
 
sluta röka, laserbehandling, frontalloben, ung, testa,

1 kommentarer

Elaine

20 Jan 2014 10:56

Hahaha vad jag gillar din blogg, här har du en till då som inte har utvecklad hjärna :) Och det här med att sluta röka är banne mig inte lätt, vet för jag har försökt så många ggr. Blir spännande höra om behandlingen hjälper.

Svar: Tack för det ;)Absolut att jag kommer att skriva om det och hoppas ju verkligen på att få skriva "Hurra, det funkade!" ;)
Ann-Catrin

Kommentera

Publiceras ej