Det Ă€r konstigt med det hĂ€r med tiden, ibland flyger den bara ivĂ€g och andra gĂ„nger kĂ€nns det som om man gick i djup lera, ett steg fram och sedan tvĂ„ steg bak. NĂ€r det gĂ€ller skrivandet i bloggen har det verkligen handlat om att gĂ„ i djup lera. Visserligen har jag skrivit en hel del periodvis men aldrig kommit mig för att publicera det och frĂ„ga mig inte varför, finns nog mĂ„nga orsaker men  jag har inget svar. Ska lĂ€sa genom nĂ„gra av dem, kanske att jag sĂ„ smĂ„ningom publicerar dem. 

(null)

Den hĂ€r vĂ„ren har ju absolut inte varit lik nĂ„gon annan vĂ„r. Det hĂ„ller nog de flesta med om. Och den hĂ€r sommaren lĂ€r ju inte bli ett dugg bĂ€ttre mer Ă€n att man fĂ„r resa lite friare till och med till nĂ„gra andra lĂ€nder. Jag har bestĂ€mt mig för att stanna i Stockholm dĂ€rför att jag inte vill pĂ„ nĂ„got sĂ€tt försĂ€tta min mamma eller son för nĂ„gon som helst risk att jag kommer med nĂ„gon smitta till dem. Mamma hör till dem som Ă€r "Ă€ldre Ă€ldre" och sonen hör till riskgruppen pĂ„ grund av hans sjukdom. 

(null)

Det har varit en jobbig vĂ„r pĂ„ jobbet med mĂ„nga elever frĂ„nvarande samtidigt som man skulle försöka upprĂ€tthĂ„lla en nĂ„got sĂ„ nĂ€r normal undervisning för dem som var kvar. Samtidigt skulle de som var hemma Ă€ven ocksĂ„ fĂ„ en sĂ„ bra undervisning som möjligt. En nĂ€stan omöjlig ekvation men det har gĂ„tt över förvĂ€ntan bra men det har inneburit en hel massa merjobb för oss lĂ€rare. För att inte sedan tala om bedömningarna vi hade att göra i slutet pĂ„ terminen. 

(null)

Det som jag tycker har slitit mest pĂ„ mig sjĂ€lv Ă€r detta pendlande. Oron för att man ska bli smittad antingen man har befunnit sig pĂ„ tunnelbanan, pendeltĂ„get eller bussen. Störst oro hade jag för det mesta dĂ„ jag Ă„kte buss eftersom dĂ€r var det oftast större trĂ€ngsel. Det var inte lĂ€tt att följa uppmaningen att inte Ă„ka kommunala kommunikationen vid rusningstrafik. Jag var ju en av dem som var tvungen att göra det eftersom jag skulle till jobbet!!! Ofta höll man andan inför kommande hĂ„llplatser och önskade för sig sjĂ€lv "hoppas, hoppas att de inte Ă€r sĂ„ mĂ„nga som ska pĂ„".

  (null)

För det mesta gick det bĂ€ttre pĂ„ pendeltĂ„gen eftersom det oftast fanns gott om plats men visst fanns det idioter som man i sitt stilla sinne undrade om de bodde pĂ„ nĂ„gon annan planet. Bland annat var det en kvinna som klev pĂ„ en station efter mig som kom och satte sig pĂ„ sĂ€tet bredvid mig. Normalt har jag inte min vĂ€ska dĂ€r men nu under dessa Corona tider har jag börjat lĂ€gga den dĂ€r. Kvinnan puttade undan min vĂ€ska och satte sig pĂ„ sĂ€tet. Jag tittade pĂ„ henne och bad henne  lite försiktigt att byta plats och det pĂ„ grund av den rĂ„dande coronaviruset. Till saken hör att vid varje stationer tackar personalen via högtalare alla passagerare för att de hĂ„ller avstĂ„nd genom att sprida ut sig i vagnarna och dessutom uppmanas vi Ă€ven via destinationsskyltarna pĂ„ alla stationer  att hĂ„lla avstĂ„nd till varandra.  Kvinnan stirrade pĂ„ mig och ifrĂ„gasatte varför hon skulle byta plats. Hon satt sĂ„ bra dĂ€r hon satt. Jag förklarade Ă€n en gĂ„ng att det berodde pĂ„ den rĂ„dande pandemin och de  restriktioner som gĂ€ller och inget annat. Kvinnan gick "bananas", hittar inget bĂ€ttre ord för hennes oförskĂ€mda uppförande. Det var jag som flyttade pĂ„ mig och det bara för att jag var "flyförbannad" pĂ„ den  dĂ€r jĂ€vla kĂ€rringen och vet inte hur det skulle ha kunnat sluta annars. Till rĂ„ga pĂ„ allt fortsatte hon högljutt att beklaga sig över min oförskĂ€mdhet. Det var nĂ„gra passagerare som satt i nĂ€rheten som försökte förklara för  henne att jag hade rĂ€tt som hade bett henne att flytta pĂ„ sig. Lyssnade hon?  Absolut inte  ...  Det finns mĂ„nga historier om mĂ€nniskors oaktsamma beteende som att bara hosta rĂ€tt ut osv. ... Men jag ska inte slösa mer plats eller tid till att skriva om det hĂ€r nu, Kanske  Ă„terkommer jag om det i ett annat inlĂ€gg. 

Nu ska jag fortsÀtta att fixa i lÀgenheten. Ingen lugn och ro hÀr inte ...

Ha det!

Kram đŸ€—


allmÀnna kommunikationer, corona, hÄlla avstÄnd, idioter, reser inte,

1 kommentarer

Gunsan.

26 Jun 2020 20:31

Nu blev jag glad, har saknat lÀsa din blogg.
Hoppas du Àr tbx nu, de e dax :-D
Inget Àr som det ska va, allt e helt galet...
jÀkla skrot virus.
Jag hÄller mej borta fr folk, vill inte bli sjuk m risk att dö i förtid iom riskgrupp.
Var rÀdd om dej.
MĂ„ng kramar <3

Svar: Kul att det Ă€r nĂ„gon som har saknat mina blogginlĂ€gg 😘
Det har varit tufft under en lĂ€ngre tid. Vet inte om det Ă€r jobbet eller Ă„ldern 😳
Men luften har liksom gÄtt ur mig och har haft svÄrt att hitta energin, förhoppningsvis kanske jag ÄterfÄr lite av min gamla energi och lust under sommarledigheten. Och inte blev det bÀttre dÄ covid-pandemin slog till.
MĂ„nga styrkekramar till dig đŸ€—đŸ˜˜đŸ„°
Ann-Catrin

Kommentera

Publiceras ej