Trött i hela kroppen. Känns som om jag skulle ha kört minst tio gympass på raken! Helt mör i kroppen och för att inte tal om hur det känns i knoppen. Helt tomt! 
 
Det tar på krafterna med kartläggningen av eleverna. Stressar på som sjuttsingen för att man ska hinna med och dessutom ska man planera något så när vettiga lektioner som mina kollegor i klassen ska kunna köra. Det enda jag vet just nu är att jag aldrig kommer att hinna göra kartläggningen klar till nästa måndag. Pessimist? Nä verkligen inte snarare realist. Med massor av kollegor sjuka, de elever vi har så är det bara så. Dessutom till råga på allt var jag ju själv sjuk i en hel vecka!
 
Ibland funderar jag hur de som sitter högre upp och bestämmer tänker. Har de någon aning om hur det ser ut i verkligheten och när jag ser hur vi har det så måste svaret bli nej, de har inte en susning. Vart försvann alla intentioner att underlätta vårt arbete, få bort lite administrativa uppgifter så att vi skulle få ägna oss åt det vi är utbildade till att göra, vårt uppdrag; undervisa?!  
 
Om det var fruktansvärt hemskt tidigare så tycker jag att det snarare har blivit värre de senaste åren med allt pappersarbete, tester och allt annat i det oändliga som tillkommit istället för de som försvann. Hur tänkte de? Inte alls skulle jag vilja påstå. Till och med att de inte ens vill betala oss ordentligt för de arbete vi utför! 
 
Med lärarbristen som råder förstår jag inte varför inte mer görs för att vi lärare ska få ett drägligare och ett mer mänskligt krav på vårt arbete. Jag vet att om någon skulle komma och fråga mig om jag rekommenderar dem att bli lärare så skulle jag faktiskt säga nej, inte så som det är nu trots att jag älskar mitt jobb och väldans gärna inte vill behöva byta yrke. För tankarna finns ...
 
Nu ska jag försöka koppla ned lite granna, det är ju helg!
 
Kram 💞
 
 

1 kommentarer

Gunsan

13 May 2017 11:32

Ja du, de som styr har ingen aning om hur det funkar...hur verkligheten ser ut. Dom skulle behöva praktisera ngn månad på olika ställen så kan dom utgå ifrån de. Det är ju precis likadant i omsorgen mer o mer pappersarbete samtidigt som vi ska se till att brukarna får allt de dom har rätt till. Personalbrist, jobba extra så ser det ut. Dom kör slut på all personal o så undrar dom varför det inte finns vikarier. Vem vill jobba på såna ställen där personalen är underbetald o utnyttjas ? Dom borde tänka om. Du min vän får ha en trevlig helg, en solig sån hoppas jag <3
Kram

Svar: Tänk om alla kvinnor och även män inom skola, vård och omsorg skulle komma överens om att ett givet datum säga upp sig från sina jobb i protest mot hur vi blir behandlade med bla dåliga löner. Vilken chock det skulle bli för dem om de skulle bli ståendes utan personal efter en till tre månader. Det skulle vara något! Hoppas att du har haft en trevlig helg! Kram 💞
Ann-Catrin

Kommentera

Publiceras ej