Ibland ska man ju ha tur, i alla fall med vädret. Just precis då jag stegade in i porten här hemma började det att regna. Det blev ju inte världens skur men just nu duggar det lite lätt här utanför mitt fönster. Hoppas att det har regnat klart till i morgon. Det har varit hyfsat väder med lite sol som värmt men så är det den här förbaskade blåsten som gör att det känns betydligt mycket kallare.
 
Som jag skrev så är det med vädret jag har tur, inget annat tycks gå min väg så att säga. Känner av pollen och i och med att jag redan är förkyld så blir det inte direkt  bättre av det. Satt på tåget och snörvlade och hostade som sjutton så att kvinnan som satt bredvid mig sneglade lite oroligt mot mig varje gång jag hostade och snörvlade. Förstår henne eftersom det är så många som är sjuka just nu och vem vill bli smittad. Men jag håller alltid för munnen då jag hostar, aldrig att jag bara hostar rätt ut som vissa brukar göra på tåget. Oftast blir det så att om jag sitter bredvid en som håller på att hosta eller mittemot brukar jag ganska snabbt byta plats, om det nu finns någon annan plats annars står jag hellre tills det blir en ledig plats. Bredvid någon som INTE hostar. 
 
Och så var det det här med lägenheter! Ingen tur där heller, skulle nog ha tagit den där lägenheten på Hornsgatan som var min första lägenhet jag var och tittade på. Om man jämför med andra lägenheter och hyror jag tittat på den senaste tiden så var kanske inte hyran särskilt hög och läget var ju perfekt. För efter den lägenheten har det inte varit många lägenheter jag fallit så pladask för som jag gjorde för den.
 
 
Det som är horribelt är just dessa hyror, inte ovanligt med mellan 15000 - 25000 kr för en större etta eller tvåa. I bästa fall kan man hitta en liten etta för ca 11 000kr och då pratar jag om månadshyror med andrahandskontrakt dessutom vill de oftast också ha en deposition på mellan ett och tre månadshyror vid kontraktsskrivning + den första hyran i förskott. Det måste bo en hel del rikt folk här i Stockholmstrakten måste jag säga som överhuvudtaget har råd att ens tänka sig att betala dessa horribla hyror. 
 
Jag spenderar många timmar per dag på alla dessa otaliga hyressajter som finns och försöker hitta mig en lägenhet i en ganska så rimlig hyresnivå. För tyvärr hör inte jag till dem som som har hur mycket pengar som helst så att jag har råd att spendera dessa fantasisummor på en hyra. Lärare har inte så värst bra löner och speciellt inte vi som jobbar i de områden jag jobbar i, trots att jag kan tycka att det borde vara betydligt bättre betalt för oss som orkar jobba där. 
 
Igår pratade jag meden kollega om det här med de olika hyressajterna som finns och om jag förstod henne rätt så var en av dessa hyressajter tydligen ett lurendrejeri. Skriver var ett lurendrejeri eftersom den har stängts ned. Hon hade sett om detta på ett Tv-program, hon kunde  inte  säkert säga om det var "Uppdrag granskning", jag ska i varje fall kolla upp. Det var om den sajten jag skrev om i ett tidigare inlägg att jag var förbannad på eftersom mina inbetalningar inte blev registrerade korrekt så att jag fick tillgång till lägenheterna de hade på sin sida. Tala om att man har blivit och känner sig lurad. Tur att det inte handlade om så mycket pengar för min del. 
 
Tur i oturen kan man säga att jag hade med den sista lägenheten jag hade skickat en intresseanmälan till. Sista tiden har jag som tur är (?) försökt hålla mig till de sajter där de på sätt och vis garanteras lite mer trygghet för både de som hyr ut och de som vill hyra. 
 
Jag blev jätteglad då jag häromdagen äntligen hittade en lägenhet som föll mig i smaken, både vad gällde läget och hyreskostnaden. Allt verkade perfekt. Jag skickade in en intresseanmälan där man också anger hur mycket man är villig att betala i månaden (då utgår man ju lite från vad de har begärt i sin annons). Och i går kväll fick jag en bekräftelse att min intresseanmälan var godkänd vilket innebar att jag hade fått kontakt med den som hyr ut och att vederbörande också var intresserad av att eventuellt hyra ut till mig. 
 
Nu hände det ganska sent igår så jag tänkte att jag skulle kontakta vederbörande under morgondagen (läs idag). Så idag gick jag  bara och väntade på att jag ska skulle hitta mig en lucka i schemat för att kunna svara hyresvärden om att jag är intresserad. Men jag hann aldrig ...
 
För säg den lycka som varar!
 
Tittade i min mailbox ...
 
Kontakten med hyresvärden som hade kontaktat mig var stängd!!! Tala om att jag blev förvånad men jag tror att jag  mest blev besviken och började fundera  över om hyresvärden kanske hade ångrat kontakten med mig.
 
När jag bläddrade vidare i min mailbox  såg jag att jag hade fått ett annat mail, ett mail från själva hyressajten. De förklarade att den personen som jag hade varit i kontakt med via mail angående en lägenhet hade blivit stoppad av dem. Tydligen hade den personen försökt få ut mer pengar vid sidan om  som de menade var ett försök till bedrägeri.
 
Så nu sitter jag här igen och får börja om från början att försöka hitta mig en lägenhet. Tur att jag inte i alla fall är helt bostadslös för det verkar vara en riktig djungel "andrahandsuthyrningen".
 
Nu ska jag försöka råda bot på min hosta med te, ingefära och honung. Sedan blir det nog några febernedsättande piller innan sängdags och mantrat för kvällen får nog bli: bara två dagar till, bara två ...
 
 Ha det!
 
Kram 💞
 
                                                      "När så många andra klarat det
                                                       kommer också du att klara det!" 
                                                               ~ Var positivboken ~
 
 

1 kommentarer

Gunsan

05 Apr 2017 22:43

Det här kan jag inte gilla :-/ fasen vilken otur. Lägenheter är en bristvara här med, så det ska byggas nytt. Sen om ngn har räd att betala är en annan femma. I sthlm är hyrorna skithöga o en massa fiffel o båg. Inte lätt för er som är seriösa m medelinkomst. Om du kunde hitta ett bra jobb nån annanstans så skulle du slippa mycket som tar energi. Tänker på dej <3 Krya på dej gumman. Kram <3

Svar: Ja man får vara försiktig här men det är inte lätt. Det är så många som vill hyra och det är faktiskt inte så många lägenheter ute. Men som du säger det tar väldigt mycket energi. Nu har jag i alla fall bokat en lägenhetsvisning på söder. Ska dit på måndag. Var i kontakt med en som hade en lägenhet i närheten av Odenplan men har liksom tappat lite lusten för den efter det som hände i fredags. Jag får tänka lite till och får se om lägenheten är kvar då. Är inte riktigt bra än men det går åt rätt håll, mindre snorig men fortfarande väldigt mycket hosta. Men nu är jag i alla fall ledig i en hel vecka ☺️
Ha det bra och sköt om dig Kram 💞
Ann-Catrin

Kommentera

Publiceras ej