... då jag sitter vid köksbordet och funderar på om jag ska gå lägga mig i något så när i tid för att orka mig upp tidigare i morgon känner jag en konstig lukt. Sniffar runt i lägenheten, kollar i diskbänken, hade ju tömt askkoppen (som jag alltid blötlägger i fall att). Kollade på spisen om jag hade lagt mina glasögon där vilket händer då och då. Ju längre tiden gick började det lukta mer och mer av sterarinljus eller plast. Svårt att avgöra. Kollade min TV om den var boven i dramat men icket.
 
Då började jag tänka på att det kan ju faktiskt vara så att lukten kommer från någon granne så jag öppnade ytterdörren men kunde inte känna direkt någon lukt i trappuppgången. Men helt plötsligt hör jag hur ett brandlarm börjar tjuta! Inte i min lägenhet men i någon lägenhet i våningen under mig.
 
Jag stod och lyssnade en stund, hörde hur den tjöt ett tag och sedan tystnade den för att gå igång igen efter någon sekund. Då gick jag ned och ringde på en av dörrarna (hoppades på att det var rätt dörr). En ung kille öppnade och såg inte så lite skyldig ut då jag frågade om det var hans brandlarm som hade tjutit nyss. Han skulle inte ens ha behövt svara, lukten bara välde ut genom dörröppningen. 
 
Då jag berättade att jag hade blivit väldigt orolig då jag hade känt lukten och insett att det var någon annanstans och inte från min lägenhet den kom ifrån så såg han än mer olycklig ut. Han berättade att han hade plockat fram en skärbräda och lagt den på spisen samtidigt som han hade satt i gång en av plattorna. Han hade tänkt laga lite mat. Han hade gått ifrån en stund (hur lång stund frågade jag aldrig men kan tänka mig att han satte sig vid datorn och glömde bort tiden).
 
Då han hade känt lukten hade han rusat in i köket och på spisen låg den smälta skärbrädan och brann för fullt  och han hade varit tvungen att dränka spisen med vatten. Och det var då brandlarmet hade satt igång att tjuta och jag hade uppenbarat mig utanför hans ytterdörr. Han försäkrade mig om att han hade allt under kontroll nu och skulle försöka städa och vädra ut från lägenheten. 
 
Även jag måste vädra ur min lägenhet, det luktar förjävligt här, helst i mitt kök, går knappt att sitta här, så starkt luktar det. Får nog vänta ett tag till innan jag kan gå och lägga mig. Brrr ... blir ju isande kallt härinne då balkongdörren är öppen på vid gavel!!!
 
Om inte annat så ...
 
Ha det!
 
Kram 💞
 
 

1 kommentarer

Gunsan

26 Feb 2017 22:31

Fy vad hemskt, lukten sätter sej ju o blir svår bli kvitt. Hoppas du får ut de värsta så du får sova. Inte bra andas in eländet ! En sak är säkert man kan aldrig räkna m att vara säker nånstans. Kram <3

Svar: Jag vädrar för fullt, sitter här inne med jackan på. Funderar på om jag kan sova med alla mina kläder på för att kunna ha balkongdörren öppen. Det luktar ganska starkt än. Jag har provat att stänga balkongdörren men då går det inte att andas här. Ja inte känns det bra att behöva andas in detta, tänker på den unga killen som ska sova i sin lägenhet....Kram 💞
Ann-Catrin

Kommentera

Publiceras ej