Då var det dags för mitt uppdrag. Den här gången har jag valt att inte använda mig av foton eftersom jag inte har haft den tiden för att göra det så istället kan jag väl skriva lite istället om det nu blir godkänt med det.
 
Om man nu ska skriva om smuts måste man väl kanske först definiera det. Vad betyder eller står ordet smuts för? Det är  definitivt ett substantiv i den formen och betydelsen är orenlighet, lort; släpa eller trampa något i smutsen skymfa förhåna.
 
Definitionen för smuts är oönskade ämnen exempelvis damm, lera etc. Alltså något som gör att något inte längre upplevs som rent och fint. Allt enligt Ordboken som jag hittade på internet, var annars. Själv tror jag  att det även kan vara så att det någon uppfattar som smuts kanske av någon annan upplevs som något helt annat.  
 
Barnsligt, ja kanske men jag skulle då definitivt inte vilja ha ordet smuts som namn i Sverige med tanke på ordets betydelse. Men ute i världen är det en helt annan sak Där är säkert betydelsen av ordet en helt annan sak. Det fanns en man i Sydafrika som hette Smuts i efternamn, Jan Christian Smuts (1870-1950) och han var både general, politiker och premiärminister. Det ni!
 
Jag hittade faktiskt också en bok med titeln "Smuts" skriven av Katarina Wennstam som är en spänningsroman och ett starkt familjedrama som landar mitt i debatten om sexköp och trafficking. Tydligen både obehaglig och provocerande. Ska nog kanske läsa den endera dan. Tänk vad mycket man kan hitta med hjälp av en dator. En dator kan väl inte vara smuts eller?
 
Jag fick många tankar och bilder i huvudet då jag fick uppdraget "smuts". Det första som dök upp i huvudet var "Fem smutsiga små fingrar". Ni som är så gamla som jag kommer kanske ihåg "The Osmond brothers", det var vad de kallades då, när de besökte programet Hylands hörna (tror att det var det programmet) och sjöng just den här låten på bruten svenska. De flesta tjejerna blev sååå kääära i Donny den yngsta brodern. Han var ju sååå söööt. Jag tyckte att brodern som hette Jay var sötast. 
 
Tänkte först att jag skulle ta ett foto på min hand full med jord då jag planterade mina blommor som jag hade tänkt ha på min balkong. Men nu blev det inte så eftersom jag har bestämt mig för att i år blir det inga blommor där. Ska iväg på så mycket nu i sommar och har ingen som direkt kan sköta om dem, inte något man kanske begär av några som bara är tillfälligt här och har annat roligare att tänka på. 
 
Då när det inte blev något foto av det tänkte jag att ett foto på all skit som kommer ut ur bilarnas avgasrör måste väl bli bra. Jag kom ihåg att jag någon gång sett hur det som har droppat ur avgasrören då de har stått och gått på tomgång, men det var ju ett tag sedan.
 
Tydligen var det väldigt längesen för nu har jag varit runt och tittat på bakdelen på en massa bilar och inte har jag sett något, knappt att man ser avgasrören på bilarna nu för tiden. Ibland då jag har gått omkring bland bilarna har jag sett att några personer tittat lite undrande på mig, kanske de har trott att jag skulle försöka sno någons bil eller så... 
 
Jag småler då jag tänker på vad de skulle ha sagt om jag hade talat om vad det var jag var ute och tittade på. Säkert "knäppskalle!".
 
Och inte kan jag heller ta ett foto på vårt jordklot, den som vi verkligen håller på att dränka eller snarare sänka med all vår smuts, både synliga men även icke synliga för ögat. Det finns ju ett otal filmklipp från naturen där olika skräckscener filmat vad vår smuts gör och förorsakar ute i vår natur och våra djur. Det sista filminslaget jag såg var på Fb för ett tag sedan. Filmklippet visade fruktansvärda scener på vad all vår plast gör mot våra vilda djur och fåglar. Det tog riktigt ont i kropp och själ och då ville jag bara gråta.
 
Vilken plåga har inte alla dessa djur gått igenom innan de dog. Det på grund av vårt smuts som i det här fallet är plast av olika slag, synlig men även det som vi inte kan se med blotta ögat. Hur många fler djur och fåglar kommer att få lida och hur länge till kommer det att få pågå?
 
Så det spelar ingen roll om det antingen är något microskopiskt pyttepytte litet eller något enorm stort så kan det kallas smuts därför att de är oönskade ämnen som gör att något inte längre upplevs som rent och fint. 
 
Då var det uppdraget utfört. Hoppas att det blev till belåtenhet. Dags för ett nytt eller ...
 
smuts, damm, oönskade ämnen, ämnen, fem smutsiga små fingrar,

Kommentera

Publiceras ej