Ja, då har man kommit till vardagens sista lediga dag. Men fortfarande har jag kvar helgens två dagar plus några timmar av denna dag att njuta av. Sedan blir det några veckors jobb innan det är dags för nästa ledighet, påsklovet 😊. Veckorna brukar gå väldigt fort på jobbet den här tiden på året så det gäller att hålla i hatten ordentligt nu. 
 
Innan jag gick på ledighet slutade  tog jag en paus från rökningen. Jag vet inte i vilken gång i ordningen detta är som jag försöker sluta. Men att jag tar en paus är det nog första gången jag gör. Det har väl gått si så där med det, men skam den som ger sig.
 
Jag har ju i tidigare inlägg berättat om att jag läst både på engelska och svenska boken " Äntligen icke rökare!" skriven av Allen Carr. Första gången jag läste den blev det en ordentlig WOW-känsla och jag höll upp i flera månader. Sedan såklart mot alla förmaningar och varningar av författaren så tog jag bara ett endaste bloss, bara för att jag ville bevisa för mig själv att jag nu var en icke rökare. Ja som ni förstår så gick det inte så bra. Inom några dagar var jag återigen en inbiten rökare som blossade på för allt vad tygeln höll. Det var som om jag ville ta igen alla dessa cigaretter jag under den rökfria tiden hade avstått ifrån. 
 
Nu försöker jag igen och det gick ganska bra under tiden jag jobbade. Jag slutade, ursäkta jag menade pausade från rökningen sista veckan innan sportlovet. Nu under tiden jag har varit hemma har det inte gått så bra. Klart att man börjar fundera över vad det är för fel på en då man faller tillbaka så lätt. Herregud hur mycket har man inte läst, sett och hört om allt det  som man kan drabbas av t ex tandlossning, dålig hy och för att inte tala om cancer som man kan få både i munhåla, mage och lungor.
 
Till och med att en av mina vänner la upp en video på Fb från youtube som visade då några elever i gjorde ett försök med grislungor. De det visade hur svarta lungorna blev efter bara tjugo cigaretter! Man är ju inte riktigt klok, elller hur!
 
 Men vad är det då för något som fattas hos mig?  
 
Då jag läste igenom vilka böcker Storytel hade så hittade jag något som jag kan tänka mig kan vara till lite hjälp, för visst handlar det lite också om självkontroll det här med att kunna motstå nikotinspöket och det har jag nog ganska lite av. 
 
 Så nu håller jag på att läsa lyssna på "Marshmallowtestet: att bemästra självkontroll" skriven av Walter Mischel som verkligen är intressant både för mig som rökare  men även som lärare. Den väcker många tankar och jag tror och hoppas att den kan hjälpa mig i mitt fortsatta försök att paus rökandet
 
 

1 kommentarer

Gunsan

01 Mar 2015 11:21

Inte så konstigt att det inte är så lätt att ge sjutton i cigaretterna. Du har ju ett stort orosmoment kring dej. När allt återgått t ett mer normalt liv...då tror jag...Nej jag vet att då fixar du det. Du är stark o du behöver inte en massa böcker för att läsa dej till anledningar t att fimpa för gott. Och inte konstigt att du kke inte kan hålla tankarna på jobbet hela tiden heller...inte som du har det. Håller på dej:-) Ang förrådet...kan du inte gömma nyckeln? Och så kke du kan märka alla grejer, finns nu väldigt bra grejer, osynliga för ögat. Sett på stoppa tjuven. Kke kan det avskräcka t att dina grejer får fötter iaf ;-) Alla sätt är bra utom de dåliga :-) Kram <3

Svar: Tack för att du tror på mig 😊 Ja jag hoppas ju att livet ganska så snart blir normalt så att jag kan börja leva igen. Just nu är det bara som om jag sitter i ett väntrum och bara väntar.. Det har jag aldrig hört talas om, tittar ju så sällan på,TV nuförtiden, men du gjorde mig nyfiken. Var finns såna saker att få tag på? I en vanlig affär eller är det något man bara får tag på nätet? Kram 💕
Ann-Catrin

Kommentera

Publiceras ej