I bland bara händer det!
 
I dag hade jag en otrolig tur. Jag hamnade liksom mellan två tågkatastrofer och jag undkom dem båda. En brand som orsakade stopp i tågtrafiken som berörde pendeltågstrafik från Bålsta och så en olycka vid Östermalmstorg som berörde tunnelbanetrafiken på linjen Ropsten-Norsborg. 
 
Det har "in facto" blivit en tvingande vana att kolla SLs störningsinfo inför precis varje resa. Det har varit väldigt mycket den senaste tiden, så till den milda grad att Trafikverket hade satt in en nästan halvsides annons i Metro där de medger att det är mycket störningar just nu. De ber om ursäkt och tackar resenärerna för deras tålamod. Det måste man ju ge en eloge till, men räcker det? 
 
 
Nej jag tycker inte det är tillräckligt eftersom jag normalt, då tågen går i tid, tillbringar mer än tre timmar på väg till och från jobbet fem dagar i veckan. Och är spyless på alla j* förseningar som gör att min fritid just nu inte på långa vägar ens existerar. Jag vet inte eller kommer inte på något vad som skulle vara tillräckligt, men en annons i tidningen är absolut inte tillräckligt för mig.
 
Det ska inte vara att jag har tur de dagar jag kommer mig hem i något så när tid för att hinna njuta av lite "hemtid eller komma fram till jobbet i tid utan att behöva löpa gatlopp. 
 
Jag vet inte heller vad jag ska säga om känslan jag får nu förtiden då det sprakar till i högtalarna på tåget eller tågperrongen som förebådar att nu kommer det ett meddelande. Man stelnar till och tänker "vad har hänt nu och när kommer jag att komma fram (hem eller till jobbet)?"
 
Och oftast händer detta då jag antingen är väldigt väldigt sen från jobbet och vill fort fort hem eller så är det då jag för en gångs skull har kommit mig iväg från jobbet så att jag ska få njuta av lite fritid hemma. Och det kan ingen halvsidesannons någonsin kompensera. 
 
Men samtidigt njuter jag idag och på något sätt känns det som om jag har lurat någon på något bara för att jag lyckades komma hem i något så när tid trots alla avbrott i tågtrafiken.
 
 
SL, olyckor, förseningar, långa restider, ingen fritid, störningssida,

4 kommentarer

Anonym

29 Apr 2015 09:08

Jag tycker också att det är tråkigt med förseningar, och visst blir det många sådana när man pendlar! Olyckan du hade "turen" att missa vid Östermalmstorg var dock ingenting SL hade kunnat påverka - en person hoppade framför tåget. SL och räddningspersonalen gjorde ett väldigt professionellt jobb och kunde få tågen i rullning igen strax därefter. Kanske ett bra tillfälle att börja rikta mer uppmärksamhet på människorna runt oss, även de som trängs med oss i tunnelbanan, och lägga mindre energi på att klaga på banala saker. Mina tankar går till personens familj och vänner.

Svar: Visst kan du Anonym tycka att det är banala saker att dag efter dag komma sent till jobbet eller sent hem, men jag tycker inte det. Det är ju därför jag skrivit mitt inlägg vilket jag anser mig ha rätt till att ge uttryck för i min egen blogg. Men visst, jag förstår att i skenet av vad den drabbades familj går igenom på grund av det som skett blir det en banal sak och de har min fulla empati och jag beklagar verkligen det som skett. Men i min blogg har jag valt att berätta, beklaga och "gnälla" om det som berör mig i mitt eget liv. Om du inte vill läsa om mitt liv och det jag tycker om och inte tycker om är helt och hållet upp till dig.
Ann-Catrin

Anonym

29 Apr 2015 11:15

Det var en person som hoppade framför tåget. Visa respekt.

AC

29 Apr 2015 20:51

Om jag på något sätt inte visat respekt mot någon så ber jag om ursäkt. Men jag anser mig inte på något sätt ha skrivit något som skulle innebära att jag inte har visat respekt eftetersom jag bara berättat om en dag från mitt eget liv då jag hade turen att ta mig hem utan någon större tidsförlust trots allt det som skedde. Det tycker jag ha mig rätten att ge uttryck för efter en lång tid av förseningar orsakade av många olika saker.

Anonym

30 Apr 2015 16:48

Kan inte låta bli fundera, Visste du om att någon hoppat ner på spåret då du skrev detta ? Jag får inte den uppfattningen. Misstänker att du inte är känslokall utan någon empati för andra. Jag har många vänner i Stockholm, och alla säger samma sak dom du. Hopplöst komma i tid till jobben och komma hem i skaplig tid efter sina arbeten. Inte alls konstigt ni blir frustrerade. Hoppas att du kommer hem i okey tid i kväll så du får göra helg. En trevlig helg :)

Svar: Jag visste inget, bara att det var någon olycka som skett. Som du kanske sett har det blivit väldigt mycket tåg sista tiden i mina inlägg men det är ju alla dessa j* avbrott i trafiken mest hela tiden och det på grund av signalfel osv. Ja det är inte lätt att leva här i Stockholm just nu med alla dessa förseningar. Man vill ju kunna använda sig av den kollektiva trafiken som ändock finns här och som man betalar ganska mycket för, i alla fall om man jämför med hur det är i andra länder. Trafiken ska bara fungera punkt slut och jag vet att det inte är personalens fel , de gör nog sitt arbete så gott det går, man får nog gå rätt så högt upp i hierarkin för att söka var felet ligger som orsakar allt det här just nu. Kom hem i rätt skaplig tid, inga hinder på vägen eftersom jag fick skjuts av min snälla fd granne.
Trevlig helg!
Ann-Catrin

Kommentera

Publiceras ej