Under ett x antal månader har jag läst en hel del böcker och denna sommar har jag läst väldigt väldigt mycket. Åh så skönt det är när man kan känna att man har all den tid som behövs för just det. Det som jag gillar allra bäst att göra. Läsa!
 
Det har ofta blivit så att jag samlat ihop en massa böcker under året. Någon av dem har jag läst men sedan har jobbet liksom tagit över all min tid och böckerna har blivit liggandes. Ibland är det också så att man behöver tiden för att läsa in sig på någon litteratur som har med arbetet att göra. 
 
Det har nog mycket att göra med att min syn har förändrats. Jag blir fort trött i ögonen och blir så lätt irriterad i dem. Behöver använda oftare läsglasögon nuförtiden, vad det än är jag läser. Borde även ha med mig dem då jag är i affären och försöker läsa innehållsförteckning och allt det andra som är skrivet med liten oläsbartext. Får väl helt enkelt skaffa mig en sådan där "senilsnöre" som de kallas. 
 
Men den här sommaren har det  blivit annorlunda. Orsaken är ljudböcker! Det har blivit lösningen för mig. Jag provade det redan för några år sedan då man gick med en CD-spelare och hade en massa CD-skivor att hålla reda på. Är nog bra att ha då man sitter i en bil, men jag har ju ingen bil. 
 
Men nu finns det ju en hel del appar med ljudböcker och som Telia kund fick jag ett jättebra erbjudande inför sommaren: två hela månader kostnadsfritt på Storytel. Jag har ju sedan förra hösten köpt böcker på Audiotekas app. 
 
Det har blivit både historiska böcker, hälsa men även en del romaner både romantiska och spänningsromaner. Sedan gillar jag ju biografier och ... Svårt att räkna upp egentligen, gillar nog lite av varje och är nog en allätare. Mycket i valet av böcker som jag märkt är att det beror mycket på i vilket sinnestillstånd jag befiner mig i just då. 
 
Just nu de senaste dagarna har jag läst ett flertal böcker av Katerina Janouch, före det blev det någon bok av Arto Paasilinna. Men en författare jag lärt mig gilla just nu är Jonas Jonasson. Ja han som skrev Hundraåringen som klev... har ju även skrivit Analfabeten som kunde räkna som jag måste säga att jag tyckte var bättre. 
 
Hur jag hinner? Jag har hörlurarna på mig varje gång jag är ute och går eller åker tåg. Hinner till och med lyssna på vägen till kvartersbutiken och sedan är det inte så dumt att lyssna då man går och lägger sig. Det är ju som att ha en alldeles egen godnattläsare. 
 
 
Läser just nu den senast utgivna boken om barnmorskan Ccilia Lund. 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej