Tungt är det både privat och på jobbet.  Det sliter verkligen då den ene inte får något jobb. Än värre blev det då han äntligen efter mycket om och men fick sig ett jobb och det visade sig att det var en lögnare och som jag skulle vilja uttrycka mig en bedragare. Sambon känner sig lurad men allra mest kränkt av hur han blivit behandlad av både arbetsförmedling och företaget.
 
Arbetsförmedlingen är väl bra på sitt sätt, men med deras hjälp har då aldrig jag fått något jobb, därför blev jag glad på min sambos vägnar då han äntligen fick sig ett jobb, dessutom som elektriker. Men det jag tycker om hur det har skött det hela kan inte med tillräckligt starka ord uttryckas här. Bara att det är förjävligt att det kan få gå till på det här sättet. Ett ställe där man förväntar sig ska ha koll på ( lite i alla fall) vad det är för företagare de hänvisar att de arbetssökande ska söka jobb till. De hade "nada" koll på att denne företagare hade och har haft ekonomiska problem med ett av hans företag. Och absolut noll koll eller erfarenhet av det han höll på med i det företag där sambon blev anställd. 
 
Sambon var lite konfunderad och misstänksam efter att ha jobbat några dagar för företaget och bad mig om hjälp att ringa upp hans chef och kolla upp några saker, vilket jag gjorde. Sambon trodde att det kanske hade blivit något missförstånd på grund av språket men allt lät väldigt bra, för bra så här i efterhand. 
 
Efter cirka en månad började sambon fundera över när hans lön skulle komma och fick då reda på att han skulle få vänta. Dum som jag var sa jag att det var ganska vanligt att privata företagare betalade lönen i efterskott. Det hade ju min tidigare arbetsgivare ju gjort. Ingenting konstigt med det menade jag. 
 
I samma veva ville arbetsförmedlingen att sambon skulle komma in med några papper som hans arbetsgivare skulle skriva under. Han tog med sig dem hem och var ganska förbannad för arbetgivaren hade varken skrivit startdatum eller skrivit under pappret och han hade verkligen försökt få tag på ägaren för att göra klart pappret för att kunna lämna in dem till arbetsförmedlingen. När jag började titta på pappret var det inte ens samma namn på företaget som hade stått på det papper han tidigare hade skrivit under på på arbetsförmedlingen! Vilket jag sa till sambon.
 
På arbetsförmedlingen hade de inte regerat nämnvärt då sambon visat detta för dem, vilket jag kan tycka är lite konstigt. När nästan två månader gått tyckte min sambo att nu måste han väl ändå få sin lön och frågade hans chef om vilket datum han skulle få sin lön och chefen hade svarat lite svävande att han nog skulle komma att få lönen utbetalt omkring den 23:e 24:e den månaden.
 
Under de sista två veckorna han jobbade för företaget var jag bortrest så när jag kom hem hade sambon just fått reda på att han inte skulle få någon lön. Ingen förklaring eller orsak till det fick han. Han hade på en gång tagit kontakt med arbetsförmedlingen och de hade som min sambo sa bara gjort en liten notering om detta och sagt "jaha".
 
Det var i samma veva jag kom hem och då började telefonen gå varm här hemma ska jag tala om, mer om detta berättar jag i mitt nästa inlägg. Pratade till och med med "högsta hönset" på den arbetsförmedlingen sambon anlitar. 
 
Fortsättning följer, var så säker. 
 
 
 
 
 "Ung och driven i Västervik Ab och Calmega AB heter företagen. Akta er för att bli anställda där. Risken för att bli utan lön är överhängande. 
Calmega AB. Ung och driven i Västervik AB, kränkt, utan lön, arbetssökande, lurad, företag, misstänksam,

2 kommentarer

Gunsan

09 Sep 2013 22:13

Bra att du låter alla få veta. Så mycket skit o lurendrejeri överallt. Ser fram mot forts. Kram ♥

Svar: Ja, nu har jag ju lugnat ned mig lite, men jobbigt här hemma. Vet inte om det kommer att bli någon förändring. Jajjamen att jag ska skriva fortsättningen. Intressanta samtal med arbetsförmedlingens chef. ;)
Kram <3
Ann-Catrin

Gunsan

14 Sep 2013 11:03

Ok1 Jag förstår...men du ...tänk på att du går i första hand. DU..är viktigast. ♥ Kram.

Svar: Tack vännen ;)Kram <3
Ann-Catrin

Kommentera

Publiceras ej