... kan man ju tro att jag fått eller?
I morse då jag satt på balkongen hörde jag hackspettens hackande (?). Lät verkligen mycket med bra resonans. Började fundera på var den hade kunnat hitta ett sånt bra träd bland alla ungtallar som växer här bredvid hyreshusen. Helt plötsigt ser jag en fågel vid en av holkarna som jag kan se från min balkong. Jag har försökt att hålla koll på holken ifall att någon fågel skulle flytta in i den, utan resultat ända till idag.



Då jag tittade närmare så såg jag att det faktiskt var hackspetten som satt där och hackade. Inte vet jag om den försöker göra hålet större för att flytta in eller om den faktiskt använder den som en resonanslåda för att få bättre ljud. Men den satt där ett bra tag, tog sig till och med lite pauser då och då för att putsa sina fjädrar såg det ut som. Jag hade gott om tid med att fota den, vilket inte alltid kanske är fallet då det gäller fåglar.



Efter ett tag kom det några småfåglar flygandes till björken som står en liten bit ifrån min balkong. Och då talar vi om små fåglar som inte alltid är så lätt att se bland all löv. De satte igång med vådliga trapetsövningar bland de tunna små kvistarna i björken.



Ibland hängde de runt utav upp och ner, allt för att få tag i de frön de nog var ute efter.



Ja, jag blev helt facinerad av deras akrobatikkonster. Det här har jag aldrig tidigare sett eller så är det väl bara så att jag aldrig tidigare kanske riktigt tittat.



Sen kom ju trastarna igång. Hjälp vilket revirtänk de har, inte många fåglar som tar sig förbi dem om de bestämt sig för det. Det var nästan så att man själv kände sig granskad för om man skulle bli godkänd eller ej för att få sitta där man satt.



Det är verkligen livat här utanför min balkong och det är absolut inte mina grannar som står för det utan fåglarna och de bjuder på ett skådespel utan dess like varje morgon, middag och kväll. Faktiskt ett rent nöje att sitta på balkongen och se detta skådespel.

Utom möjligtvis riktigt tidigt på mornarna då man kanske tänkt sig att sova en liten stund till. Kan bara säga, tro mig, det är inte det lättaste att somna om då de satt igång med sitt kvittrande och tjattrande.

Oj,oj vad tiden springer iväg fort ibland. Nu dags för dejten med J.B.

Kram ♥

3 kommentarer

Jean

18 May 2012 14:29

Tyvärr kan det vara så att hackspetten försöker ta sig in i fågelholken för att äta upp andra fågelägg :/ Är därför man brukar sätta spiknubb eller nå metallbeslag runt hålen när man gör holkar åt småfåglar för hackspettar och andra fåglar- hackar sig in och knycker äggen :(



Såg en större hackspett (http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6rre_hackspett) när jag gick i Rydskogen här om dagen, på mycket nära håll. Den var också närgången mot en fågelholk men de ev ägg som fann där inne var skyddad med järnnubb...



Vilka akrobater de är, de där små fåglarna :D Ränner ofta upp och ner för stammarna på träd osv. Samma aturlatgar verkar inte gälla dem som oss ;)

AC

18 May 2012 19:41

Jasså! Det var något nytt för mig. Hmm .. nästa gång jag ser den kanske jag ska springa ut och störa lite =)

Men i år har jag faktiskt inte sett att någon fågel har sitt bo där, så vi får väl hoppas att det är så.

Ja, dessa småfåglar, har faktiskt fått lite pippi på dem. Är "skitakul" att sitta och kolla in dem och för att inte tala om dessa starar ;o) Och tänk om man skulle ha kunnat med såna trix =D

Kram <3



felicia - fotokobran

18 May 2012 23:11

har du hittat på mycket nu hittils under denna härliga långhelg? :)



PS; glöm inte delta i helgens sweetie! :D

http://fotokobran.se/2012/may/helgens-sweetie.html#comment

Kommentera

Publiceras ej